Menuntut Ilmu Wajib bagi Semua Mukmin dan Mukminah



Kurniailah Kami Dengan Ilmu Yang Bermemfaat

Ilmu itu bagaikan bintang-bintang yang gemerlapan
Menyinari hati sanubari setiap insan yang mendamba kebenaran





Sunday, March 01, 2015
Potret Hati 10(3)

“Awak! Masa kat sukan zon dulu tu, awak kata aku ni ada rupa Cina.”  Aku dah tanya Yana dan Miz. Dia orang pun kata macam tu juga.”

“Ayah awak Cina ke?”

“Tak. Melayu.”

“Jadi. Rupa Cina awak tu, bukan dari ayah awaklah?”

“Tak.”

“Saya dah jumpa dengan emak awak. Emak awak tak ada rupa Cina sikitpun.”

“Jadi?”

“Jadi, awak memang tak ambil rupa Cina awak tu dari emak dan ayah awak. Hmmm... ada tak emak, pak saudara awak yang berketurunan Cina.”

“Setakat yang dah dijumpai, tak.”

Senggang. Saiful mengimbas wajah Airis. Dia menghirup air panas dalam gelas kaca. Memang air itu panas.

“Apa yang awak fikir?  Awak nak kata Airis ni anak orang Cina, anak angkat, ya?”

“Awak yang cakap, saya tak. Tapi saya setuju.”

Airis hanya makan beberapa suap. Dia sudah hilang selera. Pujukan dan kata-kata minta maaf Saiful sedikitpun dia tak peduli. Sambil menunggu Saiful habis makan dia hanya merenung makanannya sendiri. Namun fikirannya sibuk mengumpul dan menapis maklumat-maklumat yang berlaku sejak dia mengenal erti sesuatu kata dan peristiwa yang berlaku di sekelilingnya.

“Airis, walaupun apa hakikat sebenar tentang diri awak, awak jangan lupa pada Allah. Minta bantuan Dia. Dia maha mengetahui segala-galanya. Dia sentiasa memelihara awak.”

“Awak! Mulai hari ini, hidup Airis takkan sama dengan hari-hari sebelum ini.”

“Airis! Aku faham perasaan awak. Walaupun awak rasa sedih dengan sangkaan yang awak tu anak angkat, tetapi awak perlu tahu yang tahu lebih awal tu lebih baik dari tahu kemudian.”

Airis mengangkat muka memandang Saiful. “Tak paham.”

“Aku kata, kalau sesuatu masalah itu diketahui lebih awal, lebih awallah juga kita dapat selesaikan.

“Okay. Tapi, apa bezanya tahu sekarang dan tahu kemudian. Kalau dah anak angkat tu, tahu sekarang ke, tahu setahun lagi ke, sepuluh tahun lagi ke, status anak angkat itu tak akan berubah.”

“Awak relaks la. Tak perlu tension. Apa pun status awak, Allah akan memelihara awak. Aku pula akan bantu awak bila-bila masa awak perlukan bantuan.  Aku harap awak tidak terbawa-bawa sangat dengan perasaan awak. Yang penting sekarang ni awak kena fokus pada ujian pertengahan semester minggu depan. Untuk dapat fokus pasa pelajaran awak kena makan. Kalau tak ada selerapun sekurang-kurangnya awakcuba makan seberapa banyak yang terdaya.”

“In-sya-Allah.” Ringkas jawapannya.  Tapi, dari riak wajahnya, tekanan sudah longgar sedikit. Tangannya yang dah rehat lama itupun sekarang sudah cuba menyudu makanan dari dalam pinggannya yang terbiar agak lama.

Saiful memerhati, gembira dengan perubahan selera Airis. “Kalau awak habiskan semua makanan awak tu, aku belanja awak lagi satu pinggan.”

“Awak ni! Kalau habis makan makanan yang ada ni pun dah kira bagus sangat.”

“Memang bagus sangat. Tak lah nanti tengah-tengah belajar, nak ajak aku makan lagi sekali. Mengadu perut lentullah, kebulurlah, macam-macamlah nanti istilah-istilah yang awak reka.”

Airis buat macam tak ada apa-apa makna cakap Fasal itu. Hatinya kuat tak mahu tarik muka dua belas, walau apapun Faisal kata. Tapi tangannya yang lambat menyudu makanan dan menyuapnya, sudah cukup untuk menilai yang mood Airis masih belum normal.

Sabar Faisal layan Airis makan sampai habis. “Nak tambah?”

Airis bangun, buat tak dengar aje pelawaan kelakar Saiful. “Jom.”

“Ke mana?” Sainful turut bangun.

“Ke asrama masing-masing.”

Saiful terpinga. Tapi sebab dia tu Airis, dia setuju sahaja.

Posted at 12:40 am by ismad
 




Thursday, February 26, 2015
Potret Hati 10(2)

KENAPA NAK DUDUK JAUH SANGAT.  Kat situpun ada meja kosong.” Saiful menarik bangku. Kemudian dia meneliti senarai makanan yang terpampang pada papan tanda yang diletak pada bahagian atas gerai.

“Nak cuba makan kat gerai ni pula.”  Airis duduk, muka mengadap gerai.

“Awak tak ingat ke, dulu kita dah pernah cuba, awak kata tak sedap.”  

“Awak tengok tu, tukang masak dia dah orang lain. Tukang masak yang baru ni mungkin boleh masak makanan yang sedap.”

Saiful yang duduk membelakangi gerai, berpaling dan mengamati pekerja dalam gerai itu. “Okey. Awak  nak makan apa?”

“Awak pesanlah apa-apa.”

“Eh. Awak ni. Tak kanlah aku nak biarkan awak kebulur. Aku tau yang awak tu dah  lapar macam orang dah tak makan tiga hari.”

“Apa susahnya. Awak pesan aje dua.”

Ya tak ya juga, Hmmm.... tak paham pula aku ni. Saiful mengakui tidak sensitifnya dia untuk membaca fikiran orang yang dia suka.

Kedatangan pelayan mamatikan perbualan. Airis membiarkan Saiful memesan makanan dan minuman.

Posted at 11:00 am by ismad
 




Tuesday, February 03, 2015
Potret Hati 10(1)


AIRIS DAN MARIANA TIDAK MANDI  bersama-sama kawan-kawan yang lain. Mereka duduk di atas hamparan di bawah pokok. 

 “Kenapa tak mandi sama?” Tegur Mariana.  Dia duduk santai, tangan  memeluk kedua belah lutut. Kaki pula melunjur ke arah pantai.

“Rasa tak ada mood nak mandi lah Yana.  Lagipun aku kesian kat kau duduk sorang-sorang.”  Jawab Airis selamba.

 “Tak ada mood?” Mariana memandang wajah Airis yang agak sedikit kusam.

 “Dah lama tak bersembang santai dengan kau.”  Sengaja dia tidak ambil endah soalan teman sebiliknya.

“Bagus juga. Seminggu cuti mid-semester, mesti ada maklumat baru yang istimewa yang nak disembangkan!”

“Ada-ada aje lah kau ni, Yana. Tak ada bendanya yang istemewa yang kita boleh sembangkan?  Hmmm... Yana! Kau nak minum apa-apa, tak?”

“Tak nak.” 

“Sanwic?”

“Pun tak nak.  Selesema ni mana ada selera nak makan apa-apa.”

Airis bangun menuang segelas air sirap ke dalam cawan styraform. "Teruk juga kau kena selesema kali ni. Kesian aku tengok kau. Tapi jangan jangkitkan kat kawan baik kau ni tau."

“Jangkit tak jangkit tu kasa Allah Airis. Yang penting kita reda dengan apa yang Allah beri.”

“Bagus kawan aku ni. Berrcakap macam ustazah.”

“Tak perlu jadi ustazah nak cakap macam ni, Airis. Kita kena tahu yang tidak ada sesuatupun yang Allah buat melainkan ada hikmahnya. Macam sakit ni, Allah akan gugurkan dosa kita dan Allah berikan pahala atas derita yang kita alamai.”

Airis dian. Dia cuba memamah perkataan yang dia tak pernah dengar seumur hidupnya.

“Hmmm.... Airis!” Mariana berhenti seketika untuk mendapat perhatian temannya.  “Aku nak tanya kau sikit, boleh?”

Airis merenung wajah teman yang bertanya, pasti yang hendak disoal itu, adalah sesuatu yang luar biasa. “Nak tanya apa pula ni, Yana ? Bunyi berat aje benda yang kau nak tanya tu.”

“Tak lah berat sangat. Cuma nak tanya yang kau dengan Saiful bergaduh ke?”

“Kenapa pula?”

“Aku tengok kau tak berapa ceria aje sebelum cuti dan selepas cuti ni. Biasanya kau ceria. Sana sini, ada kau ada Saiful. Tapi aku tak nampakpun dia di mana-mana.”

“Kami okey-okey aje. Cuma dia sibuk sikit. Nak habiskan kerja dia.  Orang  yang bercita-cita nak dapat four flat tak submit kerja cincai-cincai macam kita ni.”

“Betul ke ni?”

“Betul..”

“Tapi yang kau macam tak ceria tu kenapa?”

Airis memandang tepat ke wajah Mariana.“Tak ada apa-apa. Aku okey aje.” Jawapan Airis tidak selancar yang dia mahu.

Senggang. Takkan Mariana nak percaya semudah itu.  Namun dia hormati  pilihan kawannnya untuk menyimpannya sebagai rahsia diri. Tetapi dia percaya satu hari nanti dia akan diminta memberikan pendapat dan nasihat. Apa gunanya ada seorang kawan yang tak dapat menolong?

“Kau nak buat apa lepas matrikulai ni?”  Soal Airis memecahkan kebuntuan. 

“Aku nak pilih UKM. Aku tak kisah apa kursus aku dapat. Yang penting aku dapat UKM.”

“Bagus ke kursus-kursus kat situ, Yana?”

“Abang aku ada kat situ, tahun dua. Tentang bagus tak bagus tu aku tak kisah sangat. Yang penting aku boleh balik rumah bila aku rasa nak balik. Pada aku, universiti mana, kursus apa yang kita ambil tu memanglah penting. Yang lebih penting ialah PNGK kita apabila bergraduat nanti.  Kalau kita ambil kursus-kursus yang popular, tapi PNGK akhir kita dapat sekadar 2.90 sahaja, tentulah kita susah nak dapat kerja. Tapi kalau kita dapat PNGK akhir 3.60 walaupun kita ambil kursus yang kurang popular, peluang dapat kerja tu lebih cerah. Aku pegang prinsip ni, sebab itu aku tak kisah nak berebut-rebut nak ambil kursus-kursus yang popular.”

“Kau ni ada wawasanlah, Yana. Mana kau dapat idea macam tu?”

“Mama aku. Dia pensyarah. Kalau kau nak tau apa-apa tentang universiti kau beritahulah aku. Nanti aku tanya mama aku. Atau pun lepas peperiksaan akhir semester ni, kau ikutlah aku balik Kelang.” 

“Rasa berminat juga dengan cadangan kau tu. Sebelum ni tak pernah kau ajak aku datang rumah kau.”

“Ada. Tapi kau lebih minat nak pergi rumah Saiful.  Aku tau..”

Airis buat-buat tak dengar. Dia alihkan sedikit arus perbualan.“Jauh tak Pangkor dari rumah kau kat Kelang tu?”

“Jauh juga. Tapi dah separuh jalanlah dari rumah kau di Seremban tu.”

“Lepas bermalam kat rumah kau, kita Pangkor. Nak?.

“Pangkor!  Saiful mesti suka kalau dapat pergi Pangkor sebab dia suka berkelah.”

“Kau ni!  Tak boleh ke kalau kau tak libatkan dia?”Airis sengeh. Dia malas nak dengar orang cakap pasal Saiful.

Mariana bersin. “Alhamdulillah.” Dia mencapai kotak tisu dan menyapu mulut dan hidungnya.

“Yana!  Ingat tak masa kita baru masuk kat sini, kau kata yang kau macam dah pernah kenal aku?  Bila kau nampak aku terkial-kial, kau kata kita pernah berjumpa  semasa program PKLN.  Aku kata aku tak dipanggilpun ke program PKLN tu. Sahih dia tu bukan aku.”

Lantas Mariana memandang wajah Airis. “Ingat.  Tapi sebelum tu, mana ucapan ‘yarhamkumullah-nya?”

“Maaf.  Lupa. Yarhamkumullah.

 “Kenapa kau nak tahu tentang orang tu?” Mariana bersedia untuk mendengar jawapan kawannya. Dia yakin pertanyaan itu ada kaitan dengan keadaannya yang kurang ceria ini.

“Saja nak tengok muka aku kat badan orang.” Airis sengeh dengan lawak dia sendiri.  Dapat juga dia menutupi hatinya yang kian bercelaru.

Mariana tergelak. Dia gembira wajah kawannya itu kembali ceria.“Lawaklah kau ni.”

“Kau ingat tak nama kawan kau tu?”

“Nanti sekejap. Kalau nasib kau baik aku ada simpan nombor handset dia .” Mariana memeriksa senarai kontak dia dalam telefon bimbit.  Sebentar sahaja dia berjaya dalam pencariannya. “ Adni. Nama bintinya tak tahu.”

Airis memasukkan nama Adni dan nombor telefonnya ke dalam senarai kontak.

“Airis.. Boleh aku tolong kau?”

Tiada respons

“Airis!”

Airis menoleh. “Aku nak telefon dia nak dapakan alamat dia.  Kalau dah dapat alamat, boleh tak kau teman aku cari dia?”

“Okey. Aku cuba. Tapi aku nak kau tak susah hati sangat.”

“In-sya-Allah. Yana! Kau dan Miz kawan baik aku.”

Posted at 04:43 pm by ismad
 




Sunday, January 25, 2015
Potret Hati 9(2)


Qisya bergegas masuk ke dalam rumah.  Sepuluh minit kemudian dia kembali, tersenyum-senyum dia sambil mendekati Aiman.

“Siapa?  Senyum senyum ni mesti ada perkara yang menyeronokkan.”

“Prof telefon. Dia suruh datang awal. Dia kata ada borang yang nak kena isi. Kalau terlepas tarikh tutup, kena tunggu permohonan tu buka semula. Tak tahu bila.”

“Jadi, nak bertolak ke Sarawak lebih awallah?”

“Macam mana abang fikir?”

“Prof tu lebih tau. Itu kerja dia. Dia bagi tau semata-mata nak tolong pelajar, kerana Allah. Tengoklah tiket kapal terbang, kalau ada tambang murah belilah. Cek tiga-tiga, Mas, Malindo, Airasia, bandingkan yang termurah. Malam nanti solat istikharah.”

“Fasilatator motivasi kat Masjid tu macam mana?”

“Esok kita ziarah Tuan Haji Ibrahim. Insya Allah ada jalan keluar.”

Senggang. Qisya sedang berfikir.  “Abang! Lepas Prof panggil, EZ pula panggil. Dia kirim salam. Dia nak cakap dengan abang malam ni.”

“Dia tak ada nombor abang ke?”  Gurau sahaja. Dia tahu mereka ada hubungan. EZ ada bagi tau. Dia pun dah pesan pada EZ jangan buat tak senonoh dengan Qisya, sebab Qisya ada hafalan. Orang yang ada hafalan kena berkelakuan baik, dan patuh pada suruhan dan larangan Allah. EZ faham dan berjanji dengan apa yang Aiman katakan pada dia.

“Dia tak cakap.” Qisya tu yang EZ ada nmbor telefon Aiman, tetapi dia saja-saja nak jawab. Suka!

“Qis tau tak kenapa orang panggil dia EZ.”

“Enatah lah bang. Tak pernah tanya dan tak perah nak fikir.”

“Nak tau tak?”

“Nak.”

“Kan nama dia Faez. Orang selalu tulis F A I Z.  Setiap kali orang tulis nama dia, dia kena betulkan.  Kebetulah ada seorang lagi yang nama Faiz. Jadi kawan-kawan akan sebut Faez EZ, supaya tak keliru Faez atau Faiz.”

“Oh...”

Dalam pada itu kerja pembesihan pun sudah siap. Mereka masuk ke dalam  rumah. Aiman kena makan awal. Biasanya dia pergi ke pusat tiusyen jam duabelas. Sempat solat di masjid bandar sebelum memulakan kerja.

Posted at 04:38 pm by ismad
 




Tuesday, December 02, 2014
Suruh Yunus 96-109

 

Terjemah Ayat-ayat 96-109 Suruh Yunus


Bismillahi Ar-Rahman Ar-Rahim

Ayat-ayat berikut adalah merupakan panduan yang Allah berikan kepada Nabi Muhammad SAW dalam berdakwah kepada orang-orang bukan Islam. Prinsip ini hendaklah diikuti oleh pendakwah sepanjang  zaman hingga hari qiamat.

Surah Yunus dibentangkan dalam struktur yang mempunyai bahagian-bahagian berikut:

1. Bahagian I

Dalam Bahagian Ini Allah menceritakan keadaan penduduk jahiliah Mekah yang bercirikan seperti yang berikut:
 (i)  Penduduknyanya  yang mensyirikkan Allah.
 (ii) Penduduk yang tiadak  percaya pada adanya hari pembalasan dan hari akhirat. Mereka tidak percaya yang manusia akan dihidupkan semula selepas mati.
 (iii)  Mereka tidak percaya kepada Muhammad sebagai Nabi dan Rasul  dan dari itu tidak percaya Al-Quran itu datangnya dari Allah.

Allah berfirman (yang mafhumnya):

Yunus 10:37
"Dan bukanlah Al-Quran ini sesuatu yang boleh diada-adakan oleh yang lain dari Allah; tetapi Al-Quran itu diturunkan oleh Allah untuk membenarkan Kitab-kitab yang diturunkan sebelumnya, dan untuk menjelaskan satu persatu hukum-hukum Syarak yang diwajibkan (atas kamu); tidak ada sebarang syak dan ragu-ragu pada Al-Quran itu tentang datangnya dari Allah, Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan sekalian alam."


Yunus 10:57
Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu, dan yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu, dan juga menjadi hidayah petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman.
 
Yunus 10:58
Katakanlah (wahai Muhammad) "kedatangan Al-Quran itu adalah semata-mata dengan limpah kurnia Allah dan kasih sayangNya, maka dengan isi kandungan Al-Quran itulah hendaknya mereka bersukacita (bukan dengan yang lainnya), kerana ia lebih baik daripada apa yang mereka himpunkan dari segala benda dan perkara yang tidak kekal)".

  (iv).  Untuk menyedarkan mereka, Allah memberikan gambaran tentang balasan syurga yang penuh nikmat bagi orang-orang yang beriman dan menerima dakwah Nabi SAW. Sebaliknya bagi orang-orang yang ingkar dan mendustakan Nabi SAW dan Al-Quran yang di bawanya, balasannya ilah sikasa yang amat pedih di dalam neraka.


 2. Bahagian II

Pada bahagian ini Allah meceritakan kisah-kisah benar tentang umat-umat terdahulu yang ingkar kepada Nabi-Nabi dan Rasul-Rasul yang diutuskan oleh Allah.  Kaum Nabi Nuh AS (ayat 71-74) dan  Kaum Firaun (ayat 75-93) d musnahkan oleh Allah kerana keingkaran dan kesombongan mereka. Kaum Nabi Yunus AS (ayat 98) diselamatkan daripada bencana yang akan ditimpakan ke atas mereka kerana mereka bertaubat dan beriman setulus hati setelah melihat bencana itu mula didatangkan kepada mereka.

 
Kisah-kisah ini sepatutnya menjadi iktibar kepada orang-orang jahiliah Mekah.  Namun dia antara mereka ada yang tetap ingkar dan ada yang mahu beriman. Semua yang terjadi adalah ketentuan daripada Allah Subhanahu Wataala.

3.  Bahagian III

Dalam bahagian  terakhir ini adalah bahagian kesimpulan. Pada bahagian ini Allah memberikan panduan kepada Nabi Muhammad  SAW semasa berdakwah. Allah memberikan panduan bagaimana hendak menjawab saolan-soalan yang datang dari kaum musyrik.


Yunus 10:96
Sesungguhnya orang-orang yang telah ditetapkan atas mereka hukuman Tuhanmu (dengan azab), mereka tidak akan beriman.  (http://www.surah.my/10)

Sesungguhnya orang-orang yang telah ditetapkan atas mereka menerima titah (siksa) daripada Tuhanmu, mereka tidak akan beriman.
(Tafsir Al-quran oleh Ahmad Sonhadji Mohamad)
 
Yunus 10:97
Walaupun datang kepada mereka segala jenis keterangan dan tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah dan kebenaran Rasul-rasulNya), sehingga mereka melihat azab yang tidak terperi sakitnya.

Walaupun mereka didatangi segala macam keterangan sehingga mereka melihat siksa yang pedih.


Yunus 10:98
(Dengan kisah Firaun itu) maka ada baiknya kalau (penduduk) sesebuah negeri beriman (sebelum mereka ditimpa azab), supaya imannya itu mendatangkan manfaat menyelamatkannya. Hanya kaum Nabi Yunus sahaja yang telah berbuat demikian - ketika mereka beriman, Kami elakkan azab sengsara yang membawa kehinaan dalam kehidupan dunia dari menimpa mereka, dan Kami berikan mereka menikmati kesenangan sehingga ke suatu masa (yang Kami tentukan).

Tidak ada suatu negeri (penduduknya) sesebuah negeri yang beriman lalu keimanannya itu berguna kepadanya kaum Nabi Yunus. Tatkala mereka beriman, Kami hilangkan siksaan hina daripada mereka dalam kehidupan dunia, dan mereka Kami berikan kesenangan hingga ke suatu masa (yang tertentu).


Yunus 10:99
Dan (bukanlah tanggungjawabmu wahai Muhammad menjadikan seluruh umat manusia beriman), jika Tuhanmu menghendaki nescaya berimanlah sekalian manusia yang ada di bumi. (Janganlah engkau bersedih hati tentang kedegilan orang-orang yang ingkar itu; kalau Tuhan tidak menghendaki) maka patutkah engkau pula hendak memaksa manusia supaya mereka menjadi orang-orang yang beriman?

Dan kalau Tuhanmu menghendaki nescaya orang yang ada di muka bumi berimanlah seluruhnya. Adakah engkau hendak memaksa manusia supaya mereka menjadi orang-orang yang beriman?



Yunus 10:100
Dan tiadalah sebarang kuasa bagi seseorang untuk beriman melainkan dengan izin Allah (melalui undang-undang dan peraturanNya); dan Allah menimpakan azab atas orang-orang yang tidak mahu memahami (perintah-perintahNya).

Tidak ada seorangpun yang akan beriman melainkan dengan izin Allah, dan Dia menjadikan siksa untuk orang-orang yang tidak berakal


Yunus 10:101
Katakanlah (wahai Muhammad): "Perhatikan dan fikirkanlah apa yang ada di langit dan di bumi dari segala kejadian yang menakjubkan, yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya). Dalam pada itu, segala tanda dan bukti (yang menunjukkan kekuasaan Allah), dan segala Rasul (yang menyampaikan perintah-perintah Allah dan memberi amaran), tidak akan memberi faedah kepada orang-orang yang tidak menaruh kepercayaan kepadanya.

Katakanlah: "Perhatikan apa yang ada di langit dan di bumi. Dan tiadalah berguna keterangan-keterangan dan peringatan-peringatan bagi kaum yang tidak beriman.



Yunus 10:102
Maka orang-orang yang tersebut tidak menunggu melainkan (azab Allah) sebagaimana kejadian-kejadian yang berlaku kepada orang-orang yang ingkar yang terdahulu daripada mereka. Katakanlah (wahai Muhammad): "Tunggulah, sesungguhnya aku juga bersama-sama kamu dari orang-orang yang menunggu".

Apakah yang mereka tunggu selain dari keadaan yang serupa dengan hari-hari pada kaum yang telah lampau sebelum mereka? Katakanlah: "Tunggulah oleh kamu, sesungguhnya aku juga bersama-sama kamu dari orang-orang yang menunggu".


Yunus 10:103
Kemudian Kami selamatkan Rasul Kami dan orang-orang yang beriman. Demikianlah juga, sebagai kewajipan Kami, Kami selamatkan orang-orang yang beriman yang menurutmu).

Kemudian Kami (Allah) selamatkan  utusan-utusan Kami dan orang-orang yang beriman pun demikian juga. Wajiblah Kami (tepati) menyelamatkan orang-orang yang beriman yang.


Yunus 10:104
Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai sekalian manusia! Sekiranya kamu menaruh syak tentang kebenaran agamaku, maka (ketahuilah) aku tidak menyembah makhluk-makhluk yang kamu menyembahnya yang lain dari Allah, tetapi aku hanya menyembah Allah yang akan mematikan kamu (untuk menerima balasan); dan aku diperintahkan supaya menjadi dari golongan yang beriman.

Katakanlah : "Wahai sekalian manusia! Sekiranya kamu ragu-ragu tentang agamaku, (ketahuilah) aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah selain Allah. Tetapi aku menyembah Allah yang mematikan kamu, dan aku disuruh supaya menjadi golongan orang yang beriman.


Yunus 10:105
"Serta (diwajibkan kepadaku): ' Hadapkanlah seluruh dirimu menuju (ke arah mengerjakan perintah-perintah) agama dengan betul dan ikhlas, dan janganlah engkau menjadi dari orang-orang musyrik '."

"Dan hendaklah luruskan arah mukamu kepada agama yang lurus seraya cenderung kepadanya, dan janganlah engkau menjadi golongan orang-orang yang menyekutukan (Allah)."



Yunus 10:106
Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyembah atau memuja yang lain dari Allah, yang tidak dapat mendatangkan manfaat kepadamu dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepadamu. Oleh itu, sekiranya engkau mengerjakan yang demikian, maka pada saat itu menjadilah engkau dari orang-orang yang berlaku zalim (terhadap diri sendiri dengan perbuatan syirik itu).

Dan janganlah engkau menyeru (memuja) yang lain dari Allah barang yang tidak dapat mendatangkan manfaat kepada engkau dan tidak mendatangkan mudarat kepada engkau. Maka sekiranya engkau berbuat (demikian), sesungguhnya jadilah engkau daripada orang-orang yang aniaya.


Yunus 10:107
Dan jika Allah mengenakan engkau dengan sesuatu yang membahayakan, maka tiada sesiapa pun yang akan dapat menghapuskannya melainkan Dia; dan jika Ia menghendaki engkau beroleh sesuatu kebaikan, maka tiada sesiapapun yang akan dapat menghalangi limpah kurniaNya. Allah melimpahkan kurniaNya itu kepada sesiapa yang dikendakiNya dari hamba-hambaNya, dan Dia lah yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.

Dan sekiranya Allah menimpakan bahaya kepada engkau, maka tidak ada yang menghilangkan kecuali Dia (Allah). Dan sekiranya Allah menghendaki engkau dalam kebaikan, maka tidak ada yang menghalang kelimpahanNya itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Diberikan kelimpahanNya itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya daripada hamba-hambaNya, dan Dia Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.


Yunus 10:108
Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai sekalian manusia! Telah datang kepada kamu kebenaran (Al-Quran) dari Tuhan kamu. Oleh itu sesiapa yang mendapat hidayah petunjuk (beriman kepadanya), maka faedah hidayah petunjuk itu terpulang kepada dirinya sendiri; dan sesiapa yang sesat (mengingkarinya) maka bahaya kesesatannya itu tertimpa ke atas dirinya sendiri dan aku pula bukanlah menjadi wakil yang menguruskan soal (iman atau keingkaran) kamu".

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai sekalian manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu kebenaran itu dari Tuhan kamu. Maka siapa yang mendapat petunjuk, sesungguhnya petunjuk itu untuk dirinya. Dan siapa yang tersesat, sesungguhnya (akibat) kesesatan itu (ditanggung) atas dirinya, dan tiadalah aku menjadi wakil (penjaga) bagi kamu."

Yunus 10:109
Dan turutlah apa yang diwahyukan kepadamu serta bersabarlah (dalam perjuangan mengembangkan Islam) sehingga Allah menghukum (di antaramu dengan golongan yang ingkar, dan memberi kepadamu kemenangan yang telah dijanjikan), kerana Dia lah sebaik-baik Hakim.

Dan ikutlah apa yang telah diwahyukan kepada engkau, dan bersabarlah sehingga Allah menghukum (di antara kamu). Dan Dialah sebaik-baik Hakim

Posted at 03:07 pm by ismad
 




Friday, November 28, 2014
Potret Hati 9(1)

Aiman, Qisya dan Faez

AIMAN DAN QISYA BERADA DI LUAR RUMAH.   Mereka membersihkan keliling rumah. Kerja di kolam hanya beri makan ikan sahaja. Itu sudah dilakukan. Jadi masa pagi selebihnya digunakan untuk mengutip sampah. Sampah dari tumbuhan dan bahan-bahan plastik serta kertas-kertas dimasukkan ke dalam beg plastik hitam.  Apa sahaja yang boleh menyebabkan pencemarkan alam dibersihkan. Apa sahaja yang boleh menakung air dilupuskan.

“Semua penduduk kena jadi warganegara yang bertangggung jawab. Semua orang kenalah peka dengan seruan pihak kerajaan untuk menjaga alam sekitar. Tak buang sampah di sana sini.” Semasa memasukkan sampah ke dalam beg plastik hitam, sempat juga Aiman meluahkan rasa geram pada sesetangah kelompok manusia.

“Qisya pun rasa nak marah apabila tengok orang-orang yang tak rasa apa-apa bila buang sampah ikut suka dia. Merata-rata buang sampah, di atas jalan raya, di tepi jalan, di atas lantai bangunan awam.  Patutnya simpan dulu, bila sampai tempat yang ada tong sampah, buanglah kat situ.”

“Air-air bertakung pun macam ni, kalau dibiarkan lebih enam hari, boleh  menjadi tempat pembiakan nyamuk,” Aiman membuang air yang bertakung dalam piring pasu bunga.

“Rakyat patutnya beri kerjasam mengawal penyebaran virus denggi, dengan mengawal pembiakan nyamuk aedis.  Kalau nak harapkan pihak kerajaan semata yang sembur racun nyamuk, sampai bila-bila pun masalah denggi tak selesai.” Qisya juga tidak kurang perihatinnya pada masalah nyamuk aedis dan virus demam denggi.

“Oh ya, Qis! Petang nanti abang nak pergi ke bandar. Ada kelas tiusyen kat pusat tiusyen. Nak ikut ke?”

“Kelas abang berapa jam?  Kalau lama, apa nak buat kat situ. Bandar tu kechik sangat. Tak ada apa-apa nak cari.”

“Kalau macam tu duduk rumah ajelah. Boleh ulang hafalan tu.”

“Abang kerja kat situ tiga hari kan?  Berapa pusat tiusyen tu bayar?”

“Sekarang kira dapat gaji setengah bulan. Dulu abang kerja di pusat tiusyen tu tiap-tiap hari, pagi dan petang. Abang dapat seribu. Sekarang ni kerja tiga hari semiggu, orang bagi lima ratuslah. Kenapa tanya pasal gaji?”

“Macam tak cukup aje.  Abang tak nak minta ke jadi guru sandaran kat sekolah mana-mana? Mungkin gajinya lebih sikit. Nanti apabila ada buka permohonan untuk masuk ke program diploma pendidikan lepasan ijazah, KPLI, abang dah ada pengalaman mengajar.”

“Mula-mula dula abang ada mohon guru sandaran. Tapi bila dah tak ada apa-apa jawapan, abang cubalah buat kolam ikan ni. Dah seronok bela ikan, tak nak lah mengharap KPLI tu lagi dah. Kolam ikan ni abang cadang nak tambah lagi dua. Kolam ikan ni memerlukan perhatian, tenaga dan masa. Kalau dah ada empat kolam nanti, kena fikirlah pula sama ada nak berhenti kerja di pusat tiusyen tu atas kurangkan hari bekerja.”

“Qisya jangkalah, abang Aiman, bela ikan ni, pendapatan tak berapa stabil. Kita tak tau ikan tu boleh sampai tempoh nak dijual atau tidak. Kalau ada bencana, langsung tak ada sumber pendapatan.  Nak stok ikan tu semula memakan modal yang banyak.”

Senggang.  Aiman berfirkir.  Dia hadapkan mukanya menentang wajah Qisya. “Jadi, apa cadangan Qis?”

“Abang kena ada contingency plan. Abang cari pembantu. Abang teruskan kerja di pusat tiusyen tu sampai ekonomi abang agak stabil.”

Aiman tunduk memandang tanah. Seminit kemudian matanya kembali pada wajah yang selalu memberikan inspirasi padanya. Dia menganguk. “Terima kasih Qis. Qis!  Ada bunyi telefon dalam rumah. Telefon bimbit Qis kut.”

Posted at 08:30 am by ismad
 




Thursday, November 13, 2014
Potret Hati 8(3)

 

Encik Zainal,  Nurul Iman,  Ummu Aiman


“ASSALAMUALIKUM.  Kak Long buat apa?”.

 “Waalaikum salam. Baru balik kerja. Kat mana tu? Angah  kat Serdang ke Kat Penang?”

“Kat Serdang. Akak dan keluarga sihat?”

 “Abang Man sihat, akak pun sihat, anak-anakpun sihat, Alhamdulillah.  Angah macam mana”

“Sihat, Alhamdulillah. Telebih sibuk belajar terlebih pulak makan. Dah nak jadi terlebih sihat pulak.”

Mereka ketawa bersama.

“Mursyid dah boleh berjalan ke Kak Long?”

“Baru pandai berpaut. Sebulan dua lagi bolehlah kut dia belajar berjalan.”

“Comel budak tu.”

Senggang. “ Kak Long, angah nak minta tolong ni. Hujung bulan depan angah ada seminar di Sarawak. Angah dah tengok kat Internet ada flight murah. Nanti angah sms kan internary. Diutnya nanti angah masukkan dalam akaun bank Kak Long.”

“Tak payahlah kira pasal duit tu.”

“Tak apa Kak Long. Angah pergi dua orang dengan Saidah yang sama-sama buat master tu. Nanti kami boleh claim dari duit projek penyelia kami.”

“Nanti bila Abang Man balik, Kak Long bagi tahu dia.”

“Terima kasih. Kak Long. Susahkan Kak Long aje.”

“Tak apa. Lagipun belum kerja ni tak perlulah Angah ada kad kredit sendiri.”

Usai urusan menempah teket kapal terbang melalui Internet Ummu Aiman meletakkan telefon bimbit ke dalam laci. Dia dan Saidah menyambung kerja makmal masing-masing. Mereka menjangka pukul tujuh lebih baru mereka boleh balik dari makmal ke rumah. Itulah rutin pelajar-pelajar siswazah yang tidak jemu-jemu melakukan penyelidikan.

Posted at 09:59 am by ismad
 




Next Page
 
PROFILES & COMMENTS




Selamat Datang ke
Blog AlurIlmu




MISI MANUSIA SEBAGAI KHALIFAH DI MUKA BUMI

Seruan para Nabi dan Rasul Sepanjang zaman dari Nabi Adam Alaihis Salam sehingga Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wassalam:

Quluu, "Laa ilaaha illallah"
Katakanlah, "Tiada Tuhan selain Allah"
Say, "No God but Allah"










Disember 2008 Click untuk sambung ke penerbit Jemariseni


Ogos 2010 Click untuk sambung ke penerbit Jemariseni








Petikan dari Novel Untuk Asyikin

Nurasyikin memasuki universiti dengan hati yang berbaur, suka dan keliru, kerana di universiti dia akan mengikuti kursus bioteknologi, sedangkan minatnya ialah bidang sastera.

Setahun berlalu, pelajar cemerlang ini dapat gred yang lemah dan hanya dapat bertahan daripada dibuang dari universiti. Dengan Ketiadaan minat terhadap bioteknologi, bagaimanakah dia dapat belajar dengan baik? Kehadiran teman sebilik yang 'all rouder', Nurul Iffa, juga tidak dapat membantu.....

"Kalau dah tau nak jadi pakar bahasa, kenapa ambil jurusan sains? Lepas tu, masa isi borang UPU dulu, kenapa tak isi aje pilihan yang kau minat tu? Yang gatal masukkan bioteknologi tu buat apa?” Suara Iffa menyaingi nada jawapan klien."

"Masa nak isi borang UPU dulu pun, abah yang bagi senarai pilihan. Syikin isi aje."

Petikan dari Novel Antara Safa dan Marwah

"Saya baru berjinak dengan keusahawanan. Saya dapati orang-orang Melayu kurang memberikan perhatian terhadap makanan. Ada yang tidak mengambil berat status halal makanan. Orang-orang Melayu tidak menghayati makanan halal. Sebab itu makanan halal dkuasai oleh orang bukan Islam. Orang Islam patut menyokong makanan Halal Muslim. Orang lain tidak akan menyokong barang keluaran orang Melayu Islam, sedangkan orang Melayu Islam tidak kisah membeli barangan buatan orang lain. Kita tak meragukan label yang genuaine. Tetapi sesetengah jenama, mereka gunakan label halah itu sewenang-wenangnya."

"Muaz! Ana pun pelik dengan orang Melayu. Mereka tidak hirau sama ada sesebuah restoran itu ada tanda halal atau tidak, orang yang bekerja dalam restoran itu Islam atau tidak. Menutup aurat atau tidak. Sepatutnya apabila ada produk yang dibuat oleh orang Islam, itulah diutamakan. Bukan sahaja menyokong orang Islam tetapi juga memilih yang paling diyakini status halalnya. Makanan mempengaruhi jiwa kita. Mungkin sebab makananlah anak-anak Melayu jadi kumpulan yang terbanyak terlibat dalam masalah sosial."

"Bukan menangis sedih, Humairah. Sebenarnya ibu menangis kerana bersyukur. Tanpa bapanyapun Ardi bisa jadi Doktor Ardi. Hmmm.... Humairah!. Jom petik bunga mawar."

Setengah jam berlalu. Kuntum-kuntum bunga mawar kuning emas sudah digubah cantik di dalam vas. Vas itu di bawa masuk ke dalam rumah.

"Humairah nak ibu bawa ke dalam bilik ke?"

Nur Atiqah mengangguk surut lalu mengikuti Ibu Kartini memanjat tangga. Selesai meletak vas di atas meja sudut, Ibu Kartini keluar bilik dan turun ke tingkat bawah. Nur Atiqah mendekati jambak bunga mawar, lalu menciumnya.

Segar dan menyegarkan. Masa hanya tinggal dua hari lagi. Sempatkah Faisal Hakimi mengirim kuntum mawar seperti ini sebelum waktu ‘Asar hari Isnin ini? Dia mencium jambak mawar lagi. Setitis air mata jatuh ke atas jambak itu.

Tak mungkin. Dia masih di Shanghai. Mungkin juga dia sedang dalam pesawat menuju ke Manila. Setitik lagi air mata jatuh ke atas jambak mawar.............

Akan Datang : Insya Allah
Ikebana: Sebuah Hikayat Yang Merongkai Bibit-Bibit Sejarah Tanah Air yang Semakin Dilupa

Sebelum mengenali Michiko, Najmi tidak kenal apa itu ikebana. Bukan itu sahaja, dia tak tahupun erti yang terangkum dalam bunga, baik namanya, jenisnya, warananya dan baunya. Ikhlas, Micihiko membawa erti bunga kepadanya. Michiko sendiripun sekuntum bunga ... yang tak layu ditelan masa ... hari, bulan dan tahun; selagi hayat dikandung badan.

Michiko memandang lurus ke hadapan, kedua-dua lengan direhatkan pada arm-rest kereta tolak (Wheel chair).Indahnya sawah padi yang menghijau. Seindah sawah padi di sebuah desa di negera sakura, negara yang sedang dirinduinya ketika itu.

Hijau dan damai. Namun disebalik kedamain itu, Najmi tahu ada termaktubnya detik-detik pahit. Detik-detik pahit itu pernah didengar dari mulut datuknya sendiri. Yang sedihnya, ada pihak-pihak tertentu yang memutar-belitkan fakta. Mereka yang tidak tahu hujung-pangkal cerita sebenar, tetapi sanggup menjadi pak turut memartabatkan musuh negara sebagai pejuang kemerdekaan.





   





  ENTRIES & SITE INDEX

<< March 2015 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31




http://www.hitwebcounter.com/countersiteservices.php


Visitors Number Count

Mulai 1 Februari 2009





free counters





Site Index




My other blogs: "Purplemelastoma
Gedung Ilmu


Mawar Untuk Umi (MUU)
Ceraka sekadar hiburan


[1(1)] [1(2)] [2(1)] 2(2)] [3(1)] [3(2)] [4(1)] [4(2)] [5(1)] [5(2)] [7(1)] [7(2)] [10(1)] [10(2)] [10(3)] [10(4)] [11(1)] [11(2)] [11(3)] [12(1)] [13(1)] [13(2)] [13(3)] [14(1)] [14(2)] [15(1)] [15(3)] [15(4)] [16(1)] [Pengumuman]

Ikebana
Ceraka sekadar hiburan


[1]

Potret Hati
Ceraka sekadar hiburan


[1 (1)] [1 (2)] [1 (3)] [2 (1)] [2 (2)] [2 (3)] [3 (1)] [3 (2)] [4 (1)] [4 (2)] [6 (1)] [6 (2)]

Karya Kreatif

Qisah Nabi Yusuf

Kisah Dan Teladan
Sebagai panduan



>



Panduan Menulis

Asmaul Husna

Kerohanian

Membaca Al-Quran

Ramadhan dan Ibadat Puasa

Solat

Himpunan Doa

Panduan Belajar dan Peperiksaan

Kebajikan

Kebajikan

Unclassified








 

LINKS & INFORMATION


Berita Dalam Negara


Berita Luar Negara


Halaman Sastera



Jalan-jalan Cari Resipi

Resepi Masakan Di Internet




Lagu-lagu Terbaik Universiti-universiti Tempatan



UNIMAS Gemilang



Unimas Gemilang





Terciptalah Suatu Sejarah
Wujudmu di Persada Negara
Di Bumi Kenyalang Bertuah
Kebanggaan Nusa dan Bangsa







Berinovasi dan Berwawasan
Berilmu Berpandangan Jauh
Inilah Hasrat dan Harapan
Kamilah Pendukung Warisan






Teguh Terunggul Namamu

UNIMASku yang Gemilang

Dengan Penuh Keikhlasan

Kami Wargamu di Sini

Berbangga....







Berbudaya, Bersifat Sezaman
Bersatu Hati Mencurah Bakti
Jasamu, Tiada Bandingan
Kau Disanjung dan Dihormati






Wajahmu Tak Kan Kami Lupakan
Sentiasa Terpahat di Ingatan
Menjadi Lipatan Sejarah
Segar Mekar Dalam Kenangan







Teguh Terunggul Namamu

UNIMASku yang Gemilang

Dengan Penuh Keikhlasan

Kami Wargamu di Sini

Berbangga.. ...




UNIMAS Gemilang .....









UKM - Varsiti Kita







UiT M - Wawasan Setia Warga UiTM







UM -Lagu Universiti Malaya





Contact Me

If you want to be updated on this weblog Enter your email here:




rss feed








rel=/tbody /font/font