Your Ad Here




Menuntut Ilmu Wajib bagi Semua Mukmin dan Mukminah



Kurniailah Kami Dengan Ilmu Yang Bermemfaat

Ilmu itu bagaikan bintang-bintang yang gemerlapan
Menyinari hati sanubari setiap insan yang mendamba kebenaran





Monday, September 01, 2014
Siang dan Malam


Terjemahan Ayat-Ayat  70-73 Surah Al-Qasas

(Terjemahan dipetik dari : http://www.surah.my/28)





 Al-Qasas 28:70

Dan Dia lah Allah tiada Tuhan melainkan Dia. Segala puji tertentu bagiNya, di dunia dan di akhirat; dan hanyalah Dia yang berkuasa menghukum, serta kepadaNyalah kamu semua dikembalikan.


Al-Qasas 28:71

Katakanlah: "Bagaimana fikiran kamu jika Allah menjadikan malam kepada kamu tetap selama-lamanya hingga ke hari kiamat; tuhan yang manakah yang lain dari Allah, yang dapat membawakan cahaya yang menerangi kepada kamu? Maka mengapa kamu tidak mahu mendengar (secara memahami dan menerima kebenaran)?"


Al-Qasas 28:72

katakanlah lagi: Bagaimana fikiran kamu jika Allah menjadikan siang kepada kamu tetap selama-lamanya hingga ke hari kiamat; tuhan yang manakah yang lain dari Allah, yang dapat membawakan malam kepada kamu untuk kamu berehat padanya? Maka mengapa kamu tidak mahu melihat (dalil-dalil dan bukti keesaan dan kekuasaan Allah)?"


Al-Qasas 28:73

Dan di antara rahmat pemberianNya, Ia menjadikan untuk kamu malam dan siang (silih berganti supaya kamu berehat padanya dan supaya kamu berusaha mencari rezeki dari limpah kurniaNya, dan juga supaya kamu bersyukur.


Komentar/Tafsir

Allah Maha Esa dan Maha berkuasa atas sesuatu (Ayat 70). Dialah yang memberi semua keperluan untuk manusia dan sekelian yang bernyawa. Allah menyuruh Nabi Muhammad Sallallahu alaihi wassallam memberitahu kepada orang-orang kafir yang menyekutukan Allah, bahawa antara nikmat yang Allah berikan ialah siang dan malam yang silih berganti. Allah berkuasa untuk menghidipkan semula orang yang telah mati dan akan menghukum mereka seadil-adilnya (Ayat 70, 71)

Pada umumnya siang untuk bekerja dan malam untuk berehat. Maka hendaklah manusia bersyukur (Ayat 73) atas nikmat itu . Namun mereka tidakpun mahu mengetahui siapakah yang memberikan nikmat-nikmat tersebut kepada mereka. Bahkan ada yang menyembah selain dari Allah, sedangkan yang memberikan nikmat-nikmat itu adalah Allah.

Allah juga berfirman (mafhumnya):

"Tidakkah mereka (orang-orang zalim) memerhatikan bahawa Kami telah menjadikan malam untuk mereka berehat padanya, dan menjadikan siang terang-benderang? Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda bagi kaum yang beriman." (An-Naml 27:86)

Walau bagaimanapun Allah juga menciptakkan kerja yang dilakukan pada malam hari. Allah berfirman (mafhumnya):

"Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kemurahannya dan kasih sayangNya ialah tidurnya kamu pada waktu malam dan pada siang hari, dan usaha kamu mencari rezeki dari limpah kurniaNya (pada kedua-dua waktu itu). Sesungguhnya keadaan yang demikian mengandungi keterangan-keterangan bagi orang-orang yang mahu mendengar (nasihat pengajaran). " (Ar-Ruum 30:23)

Apa akan jadi pada manusia jika Allah menjadikan malam  berterusan sehingga hari qiamat atau siang selama-lamanya hingga hari qiama?   Tentu kehidupan manusia akan jadi  tidak teratur.   Waktu makan, waktu tidur dan waktu beribadat kepada Allah tidak dapat diaturkan. Maka manusia hilang arah. 

Allah menyuruh manusia berfikir tentang perkara ini agar dapat bersyukur dengan ciptaanNya dan kembali kepada agama yang menyembah hanya Dia sahaja.  Kerana hanya kepada Allah setiap manusia akan dikemabalikan. Di akhirat kelak mereka akan ditanya tentang amalan mereka ketika hidup di dunia dahulu.

Manusia boleh berfikir mengikut ilmu yang ada pada sesuatu zaman. Dalam zaman teknologi ini kita dapat membuat senerio bahawa, berdasarkan sunnatullah yang mengawal bumi,  tiada apa yang boleh hidup di atas muka bumi ini jika siang atau malam sahaja tanpa bersilih ganti. Jika malam tanpa siang, suhu akan menjadi sangat sejuk. Sebagai contoh, di negara-negara temprat, suhu menjadi sejuk apabila siangnya pendek dan malamnya panjang. Maka malam sahaja tanpa ada siang, air dalam dunia ini akan menjadi ais keseluruhannya.

Dari sudut lain, tanpa adanya siang, pengawapan air tidak berlaku dan dari itu hujan tidak akan turun. Maka tidak ada tumbuhan yang akan hidup di muka bumi.

Seterusnya tidak tumbuhan yang boleh menjalankan fotosintesis, lalu tidak ada oksigen untuk hidupan bernafas.

Sebaliknya, jika dunia ini diliputi siang sepanjangan, maka suhu akan naik sehingga berpuluh kali ganda seperti yang kita alami sekarang. Lihatlah betapa tingginya suhu dinegara temperat dengan hanya sebab waktu siang lebih panjang dari waktu malam. Jika siang sepanjangan, maka suhu akan naik berlipat ganda dari apa yang kita alamai sekarang.  Bolehkan manusia dan haiwan serta tumbuhan hidup di atas meka bumi jika suhu terlalu tinggi?

Maka kita tidak ada pilihan selain daripada mensyukutri nikmat-nikmat Allah dan padaNya sahajalah kita berserah diri.

Wallahu a'alam.


Posted at 01:54 pm by ismad
 




Wednesday, August 27, 2014
Potret Hati 6 (2)

              
Aiman, Qisya dan Lily

“ASSALAMUALAIKUM.”

Selepas tiga kali jawapan salam kedengaran dari dalam rumah.  Suara seorang perempuan.

“Walaikum salam,” ulang tuan rumah.  Terkelu lidah sebentar melihat tetamu yang datang. “Jemput masuk.”

Orang baru. Aiman dan Qisya juga terkelu lidah sekejap sebelum menyambut alu-aluan. “Terima kasih.”

“Oh!   Aiman. Qisya. Masuklah.” 

“Terima kasih makcik.”  Qisya mencium tangan Puan Hasyimah.

“Aiman! Qisya!  Subhanallah. Masya Allah. Macam ada imbasan, tapi dapat nak  connect."

Aiman dan Qisya cuba mengecam perempuan muda itu. Tetapi otak mereka juga tak boleh connect.  Mereka hanya dapat senyum. Namun Qisya dan perempuan itu tetap berjabat tangan dan bersentuh pipi,

"Tak kenal ke saya ni siapa?”

Aiman  dan Qisya cuba mengecam lagi. Qisya terpinga. “Lily ke ni?” Aiman ahkirnya menalah.

“Lily la ni. Baru  dua hari balik dari Ireland.” Puan Hasyimah mencelah, turut excited.

“Doktor Lily lah ni, ya? ”

“Alhamdulillah. Kau orang berdua buat apa sekarang ni?”

“Abang Aiman dah tiga tahun tamat Sarjana Muda. Saya baru habis sekarang ni nak buat master.”

“Tahniah kau orang berdua.”

“Terima kasih."

“Masuklah dalam. Seronok sikit bersembang.”

“Aiman.... Qisya..., Makan tengahari kat sini ya.”

“Tak apalah Mak Cik. Buat susah Makcik aje.”

“Tak susah pun. Makcik tambah aje laukyang Makcik tengah masak ni.”

“Maaflah Makcik kami datang dekat-dekat tengahhari ini. Sebenarnya kami datang nak bercakap sikit dangan Pakcik Ibrahim dan Makcik.”

“Pakcikpun balik dalam pukul duabelas. Nanti makan sekalilah. Lagipun banyak tu nak cerita. Tak habis buka cerita, nasipun dah masak.”  Puan Hasyimah meninggalkan mereka di ruang tamu untuk bekerja di dapur.

“Dah lebih limabelas tahun kita tak jumpa, ya Ly.” Aiman membuka pintu memori sebaik mencicahkan ponggong di sofa

“Ya la Aiman. Ly harap tak terlambat ucap takziah. Bila terfikir nasib kau orang, Ly turut sedih. Ly simpati.”

“Tak apelah Ly. Kami dah terima dugaan walaupun berat. Ayah dan emak Ly pun banyak bantu kami. Apa pun terima kasih atas simpati.”

“Betul kata Abang Aiman.  Kami bersyukur kerana ada orang yang sudi beri pertolongan pada kami.”


Posted at 01:21 pm by ismad
 




Tuesday, August 26, 2014
Potret Hati 6 (1)

 

Aiman, Qisya dan Lily

 

“TIKET DAH CHEK IN KE?” 

“Belum. Ada lagi tiga hari. Sekejap lagi Qisya buatlah.”  

“Pukul berapa flight?”

“Sekejap.” Qisya mencapai telefon bimbit lalu melakukan carian.

Aiman menghirup air teh sementara menunggu jawapan. Sempat juga dia menelan sekeping goreng pisang raja.  Pisang tanaman sendiri, tak perlu beli. Dia puas hati.

“Hari Khamis, pukul dua empatpuluh lima, sampai Kuching empat setengah petang.”

“Abang fikir elok kita pergi ke Kelang pagi Rabu, bermalam di rumah Ustaz Lazim, pagi esoknya terus ke KLIA.”

“Qisyapun nak cadang macam tu juga. Baru  tadi Qisya telefon Ustazah Sarah. Suka sangat dia dengar Qisya nak bertunang. Dia kata datanglah ke Kelang sebelum balik Kuching.”

 “Abang rasa bersalah sebab dah lama tak ziarah Ustaz dan Ustazah. Dia orang tu bela kita macam anak sendiri.”

“Dalam dia orang anak ramaipun boleh terima kita menumpang berteduh.”

“Dan menumpang kasih sayang.”

“Qisya rasa nak menangis saja bila teringat nasib kita ni bang Aiman.”

“Kita patut bersyukur. Dalam keadaan kita begitu kita masih dapat menimba ilmu macam orang lain. Tidak semua orang dapat meneruskan pelajaran sampai ke universiti.”

 “Abang Aiman!”

“Kenapa?”

“Qisya kesian tengok abang sorang-sorang. Selepas hari Khamis ni anag kena masak sendiri.  Duduk rumah tak ada orang nak ajak bercakap....”

“Eh tak tengok ke abang bercakap dengan ikan-ikan tu pagi petnag?”

“Bercakap dengan ikan tak sama dengan bercapak dengan orang.”

“What are you suggesting?”

“Abang tak nak kawin ke?”

“Abang ni lelaki, abang kena cari duit. Perempuan sekarang minta hantaran , mak oi... boleh kebulur kita dibuatnya.”

“EZ boleh je, kenapa abang tak boleh?”

“EZ ada papa mama dia backup. Kita ni siapa ada?”

Qisya tesentuh perasaan lalu diam. Benar sekali kata-kata “kita ni siapa ada?” itu. Kata-kata itulah yang telah membuat dia sedih selepas EZ memberitahu yang dia hendak masuk meminang.”

"Qis.. Qisya... " Panggil Aiman perlahan.  “Maafkan abang.  Abang terlepas cakap sebab terlalu excited.”

 “Bukan salah abang. Kalau abang tak cakap macam tu Qisya tetap sedih.” 

Qisya meneguk air lior. Aiman memberi perhatian, tetapi tidak mencelah.

“Abang ingat kan yang Qisya pergi ke majlis bertunang Aisya, minggu sebelum EZ telefon tu?”

Aiman hanya mengangguk.

“Qisya duduk di sebelah kawan akrab Qisya tu semasa bakal ibu mertua Aisya menyarungkan cicin kat jari manis dia. Qisya gembira sangat apabila Aisya dipeluk bakal ibu mertua dia. Masa tu Qisya tumpang seronok apabila emak Aisya mencium pipi dan dahi anaknya.”

Air mata Qisya mula mengalir. Di celah-celah esakan dia terus meluahkan perasaan. “Tapi bila teringat tak ada ibu yang akan memeluk Qisya seperti emak Aisya memeluk dia, mencium pipi dan dahi dia, Qisya rasa macam hari pertunangan Qisya nanti tak sempurna.”

Aiman bangun. Dia menggosok belakang dan memicit bahu Qisya.  Adiknya juga bangun lalu memeluk abangnya. Tangan Aiman mengusap belakang kepala aidknya yang menangis teresak-esak. Sudah takdir begitu, dik. Mula-mula nak cakap pada Qisya begitu, tapi tak jadi. Senyap lagi baik.

Qisya mencari kedamaian di atas dada abangnya buat keberapa ratus kalinya dalam tempoh dua puluh tahun yang telah berlalu. Masa dulu-dulu, kalau berkeadaan begini, Aiman pun akan turut terharu, langsung menitiskan air matanya. Tapi kali ini dia tak macam dulu lagi. Dia sudah dewasa. Lagipun dia lelaki, tak patut mengangis macam adik yang perempuan ni. Dia patut menunjukkan keteguhan seperti tiang tengah sebuah khemah tempat adiknya berteduh.

Posted at 01:42 pm by ismad
 




Monday, July 07, 2014
Sirah Nabi Muhammad SAW

Mufti Ismail Menk dari Zimbabwe telah memberikan satu siri kuliah tentang kehidupan Rasulullah Sallallahu 'alaihi Wasallam. Ikuti kesemua 29 syarahan/kuliah yang beliau sampaikan sepanjang bulan Ramadhan 1433/2012

Senarai Syarahan
Oleh Mufti Ismail Menk




Bahagian I

Jika Image Youtube tidak terpapar sila klik pautan ini Bahagian I


Bahagian II

Jika Image Youtube tidak terpapar sila klik pautan ini Bahagian II


Bahagian III


Jika Image Youtube tidak terpapar sila klik pautan ini Bahagian III



Untuk mencapai syarahan yang lain sila gunakan pautan ini:

http://www.youtube.com/watch?v=PTI8xORtPO0


Posted at 08:50 am by ismad
Comments  




Friday, June 13, 2014
Rezeki



Allah adalah sumber segala rezki bagi seluruh kehidupan. Allah melebihkan rezki kepada yang dikehendaki-Nya dan mengurangkan bagi yang Dia kehendaki. Allah tidak memberikan rezki kepada setiap hambaNya kerana Allah mengetahui apa yang terbaik untuk masing-masing.

Allah berfirman dalam Al-Quran (Al-'Ankabuut 29:62)



Mafhumnya: "Allah memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya dan menyempitkan (rezeki itu) baginya; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu."

Allah tidak memberikan rezeki yang banyak kepada semua orang. Bukan semua orang menyedari bahawa semua yang dia perolehi dari usahanya dalah pemberian Allah. Orang yang tidak bersyukur berkumingkinan menjadi sombong dan dan membuat kerosakan sesuka hati.

Allah berfirman dalam Al-Quran (Asy-Syuura 42:27)

 

Mafhumnya:

"Dan kalaulah Allah memewahkan rezeki bagi setiap hambaNya, nescaya mereka akan melampaui batas di bumi (dengan perbuatan-perbuatan liar durjana); akan tetapi Allah menurunkan (rezekiNya itu) menurut kadar yang tertentu sebagaimana yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Ia Mengetahui dengan mendalam akan segala keadaan hambaNya, lagi Melihat dengan nyata."

Allah Maha mengetahui tentang semua perkara. Keranya Dialah yang menciptakan semuanya dan tidak ada yang terlepas dari penyetahuan dan kekuasaan Nya. Walau apapun yang diberikan Allah setelah segala dilakukan setiap manusia hendaklah bersyukur akan rezki yang diberikan kepadanya.



Posted at 08:50 am by ismad
 




Friday, April 04, 2014
Kemarau

Kemarau

Kemrau mendatangkan banyak orang. Tetapi dalam kesusahn itu ada rahmat Allah.  Dalam menjalani kehiudupan didunia ini manusia banyak berbuat dosa terhadap hukum-hakam Allah serta berbuat dosa sesama manusia. Allah mahu menyedarkan manusia agar kembali kepadaNya sebagai hamba yang taat dan berserah diri.

Allah berfirman di dalam Al-Quran yang mulia:  Surah  Al-Kahfi 18:54


Katakanlah lagi: "Bagaimana fikiran kamu, sekiranya air kamu hilang lenyap (di telan bumi), maka siapakah (selain Allah) yang dapat mendatangkan kepada kamu air yang sentiasa terpancar mengalir?".

Namun, peringatan dari peringatan yang telah diberikan, manusia tetap dengan kedegilan mereka. Peringatan Allah dilihat sebagai fenomena alam tanpa mahu mengambil iktibar.

Allah berfirman di dalam Al-Quran yang mulia:  Surah  Al-Kahfi 18:54


“Dan demi sesungguhnya Kami telah huraikan dengan berbagai-bagai cara di dalam Al-Quran ini untuk umat manusia, dari segala jenis contoh bandingan; dan sememangnya manusia itu, sejenis makhluk yang banyak sekali bantahannya.”

Marilah kita semua bersama-sama menuju kepada kebaikan dengan ketaqwaan dan kesabaran.  Allah berjanji tidak mensia-siakan pahala oran-orang yang berbuat kebaikan.

Allah berfirman di dalam Al-Quran yang mulia:  Surah Yusuf 12:56

 

“Dan demikianlah caranya, Kami tetapkan kedudukan Yusuf memegang kuasa di bumi Mesir; ia bebas tinggal di negeri itu di mana sahaja yang disukainya. Kami limpahkan rahmat Kami kepada sesiapa sahaja yang Kami kehendaki, dan Kami tidak menghilangkan balasan baik orang-orang yang berbuat kebaikan.”

Allah berfirman di dalam Al-Quran yang mulia:  Surah Hud 11:155


“Dan sabarlah (wahai Muhammad, engkau dan umatmu, dalam mengerjakan suruhan Allah), kerana sesungguhnya Allah tidak akan menghilangkan pahala orang-orang yang berbuat kebaikan.”

Allah berfirman di dalam Al-Quran yang mulia:  Surah  An-Nahl 16:30


“Dan ditanya pula kepada orang-orang yang bertaqwa: "Apakah yang telah diturunkan oleh tuhan yang telah diturunkan oleh Tuhan kamu?" Mereka menjawab: "Kebaikan" orang-orang yang berbuat kebaikan di dunia ini beroleh balasan yang baik, dan sesungguhnya balasan negeri akhirat itu lebih baik lagi; dan memanglah negeri akhirat ialah sebaik-baik negeri bagi orang-orang yang bertaqwa.”

Semua terjemahan dipetik dari: http://www.surah.my

Posted at 04:59 pm by ismad
 




Saturday, March 29, 2014
Terjemahan Ayat-ayat Pilihan


Terjemahan Ayat 63-73 Surah Al-Qasas dan  Ayat 30 Surah Al-Mulk. Dipetik dari : http://www.surah.my/28

Semoga saya dan anda dapat mengambil pengajaran

Al-Qasas 28:68
 
Dan Tuhanmu menciptakan apa yang dirancangkan berlakunya, dan Dia lah juga yang memilih (satu-satu dari makhlukNya untuk sesuatu tugas atau keutamaan dan kemuliaan); tidaklah layak dan tidaklah berhak bagi sesiapapun memilih (selain dari pilihan Allah). Maha Suci Allah dan Maha Tinggilah keadaanNya dari apa yang mereka sekutukan denganNya.

Al-Qasas 28:69

Dan Tuhanmu mengetahui akan apa yang terpendam dalam hati mereka dan apa yang mereka zahirkan.

Al-Qasas 28:70
 
Dan Dia lah Allah tiada Tuhan melainkan Dia. Segala puji tertentu bagiNya, di dunia dan di akhirat; dan hanyalah Dia yang berkuasa menghukum, serta kepadaNyalah kamu semua dikembalikan.

Al-Qasas 28:71
 
Katakanlah: "Bagaimana fikiran kamu jika Allah menjadikan malam kepada kamu tetap selama-lamanya hingga ke hari kiamat; tuhan yang manakah yang lain dari Allah, yang dapat membawakan cahaya yang menerangi kepada kamu? Maka mengapa kamu tidak mahu mendengar (secara memahami dan menerima kebenaran)?"

Al-Qasas 28:72

katakanlah lagi: Bagaimana fikiran kamu jika Allah menjadikan siang kepada kamu tetap selama-lamanya hingga ke hari kiamat; tuhan yang manakah yang lain dari Allah, yang dapat membawakan malam kepada kamu untuk kamu berehat padanya? Maka mengapa kamu tidak mahu melihat (dalil-dalil dan bukti keesaan dan kekuasaan Allah)?"

Al-Qasas 28:73

Dan di antara rahmat pemberianNya, Ia menjadikan untuk kamu malam dan siang (silih berganti supaya kamu berehat padanya dan supaya kamu berusaha mencari rezeki dari limpah kurniaNya, dan juga supaya kamu bersyukur.

Al-Mulk 63:30
 
Katakanlah lagi: "Bagaimana fikiran kamu, sekiranya air kamu hilang lenyap (di telan bumi), maka siapakah (selain Allah) yang dapat mendatangkan kepada kamu air yang sentiasa terpancar mengalir?".

 


Posted at 08:42 am by ismad
 




Saturday, February 22, 2014
Tafsir Surah At-Tariq


86.7. Yang keluar dari antara "tulang sulbi" dan "tulang dada".

Ahli-ahli tafsir telah mentafsirkan bahawa ayat ini bermaksud air yang terpancut dalam ayat 6 adalah air mani lelaki yang keluar (yakhruju) dari "tulang sulbi" lelaki. Di samping itu terdapat juga yang menambah bahawa yang dimaksudkan itu bukan sahaja air mani lelaki tetapi juga air mani perempuan yang keluar dari "tulang dada" perempuan. Kedua-dua air mani ini kemudian dikatakan bercampur. Melalui cara yang tidak dijelaskan bagaimana akhirnya ia berada di dalam rahim ibunya.

Terjemahan dari beberapa ahli tafsir adalah seperti yang berikut:

1. Keluar dari antara tulang belakang dan tulang dada.(Yusuf Ali)
2. Dia keluar dari antara tulang pinggul dan tulang dada. (Sayyid Qutb)
3. Yang datang dari tulang "coccyx" lelaki and tulang dada perempuan. (MySurah)
4. Dia keluar dari antara tulang pinggul (loins, pelvis) dan tulang dada. (Ala Maududi)
5. Dia keluar dari antara tulang pinggul dan tulang dada.(tafseer maarif)
6. Keluar dari antara tulang belakang dan tulang dada. (Ibnu Kathir)
7. Keluar dari antara tulang belakang dan tulang dada. (Language Miracles of Al-Quran)

Terjemahan dalam bahasa Inggeris adalah seperti berikut.

1.Proceeding from between the backbone and the ribs.(Yusuf Ali)
2.he issues from between the loins and the chest bones. (Sayyid Qutb)
3.Which comes out from "coccyx bone" of male and the "breast bone” of woman. (MySurah)
4.that issues forth from between the backbone and the breast-bones.(Ala Maududi)
5.that comes out between the loins and the chest-bones (tafseer maarif)
6.Proceeding from between the backbone and the ribs.   (Ibnu Kathir)
7.Proceeding from between the backbone and the ribs (Language Miracles of Al-Quran)


Dalam hampir semua terjemahan di atas rangkaian dua perkataan "min baini" diterjemahkan kepada "dari antara". Ala Maududi (1903 �" 1979) dalam tafsir Tafhim al-Qur'an (Terjemahan #7) mengatakan cecair permulaan bagi manusia dari lelaki dan perempuan dikeluarkan daripada bahagian tersebut, iaitu kawasan ruang antara tulang belakang dan tulang rusuk dada, maka manusia dijadikan daripada cecair yang keluar daripada ruang antara belakang dan tulang rusuk dada.

Merujuk kepada buku-buku rujukan anatomi perubatan sebahagian besar daripada cecair yang membentuk air mani adalah di hasilkan oleh kelenjar seminal yang terletak di dalam perut yang kedudukannya lebih kurang setentang dengan hujung tulang sulbi atau tulang coccyx. Cecair yang mengandungi sperma yang isipadnya hanya 10% di cairkan dengan cecair dari kelenjar seminal dan kelenjar prostate kemudian dipancutkan dengan bantuan kontraksi otot yang terdapat di peinggul
(pelvis).  

Ciri 'keluarnya' cecair (iaitu maa; mani) yang membawa benih dari anggota badan secara memancar atau memancut atau meluncur berlaku bagi lelaki semasa orgasm. Seperti yang diterangkan dalam ayat 6, air mani perempuan adalah steril dan hanya dikeluarkan dari kelenjar ke dalam faraj. Percampuran air mani lelaki dan perempuan di dalam faraj tidak menghasilkan persenyawaan, tetapi mungkin mempunyai fungsi tertentu. Mungkin cecair ini, bersama-sama bahan kimia yang lain, terlibat dalam proses yang disebut capacitation. Mangikut kajian, sperma lelaki mesti berada di dalam sistem reproduktif perempuan untuk tempoh masa tertentu sebelum ia menjadi lebih aktif dan berupaya untuk menembusi dinding ovum bagi proses pengsenyawaan. Tempoh ini disebut 'tempoh kapasitation' dan proses yang berlaku disebut 'proses kapasitation'.

Dari perbincangan ini, lelaki mengeluarkan benda yang tidak bernyawa (air mani) dan memasukkannnya ke dalam faraj perempuan. Dalam ayat 8, iaitu ayat yang berikutnya Allah berfirman:

"Sesungguhnya Allah Maha Kuasa untuk mengembalikannya."

Dalam ayat ini jelas bahawa Allah berkuasa mengeluarkan orang mati daripada dalam tanah untuk ditunjukkan perbuatannya semasa di dunia dan telah menjadi rahsia dirinya. Maknanya Allah berkuasa mengambalikannya hidup daripada mati. Rangkaian tiga ayat ini merupakan sejarah manusia dari alam roh (mati) ke alam dunia (hidup), dari alam dunia ke alam kubur (mati), dan akhirnya kembali hidup di alam akhirat (hidup).

Firman Allah (mafhumnya):

"Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)". (Al-Baqarah 2:28)

Tetapi dalam tafsir-tafsir yang dapat dicapai, tidak terdapat penerangan dalam surah ini tentang Allah berkuasa menghidupkan yang  mati (air mani) kepada insan lengkap. Firman Allah (mafhumnya):

"Kemudian adalah ia segumpal darah, sesudah itu Tuhan menciptakannya,
dan menyempurnakan kejadiannya" (Al-Qiaamah 75:38)

Lalu Tuhan menjadikan daripadanya dua jenis - lelaki dan perempuan. (Al-Qiaamah 75:39)

"Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibu kamu dengan keadaan tidak mengetahui sesuatupun; dan Dia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati akal fikiran); supaya kamu bersyukur." (Al-Nahl 16:78)

Persoalannya dapatkah kita cari dalam ayat ini di mana proses digambarkan dengan begitu ringkas sekali. Cuba kita perhatikan perkataan "yakhruju". Dalam Al-Quran terdapat keadaan di mana dhamir ayat tidak diberikan. Dalam kes ayat 6, dhamir bagi  perkataan "yakhruju" tidak ada. Maka ia  dirujuk kepada ayat sebelumnya, iaitu  "maain daafiq", iaitu cecair yang terpancut.

Tetapi bagaimana pula dalam ayat 8 dhamirnya merujuk kepada perkataan "insan" yang terdapat dalam ayat 5? Lihat ayat 8: "Sesungguhnya Allah Maha Kuasa untuk mengembalikannya (hidup semula sesudah mati)". Bagaimana jika perkataan "yakhruju" digunakan untuk kedua-dua "maain daafiq" dan kemudian "insan".  Maka "maain daafiq" adalah dikeluarkan oleh lelaki, dan kemudian "insan" dikeluarkan oleh perempuan selepas nutfah menjadi alaqah dan akhirnya menjadi manusia lengkap yang bernyawa. Manusia lengkap ini keluar dari perut ibunya dengan susah payah.  Denagn ini lengkaplah ketiga-tiga kali proses "keluar" dapat dijelaskan.

"Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)". (Al-Baqarah 2:28)

Jika demikian penjelasannnya, tidaklah timbul pandangan bahawa taraib (tulang dada) adalah sumber bagi air mani perempuan (ayat 7).  Kerana kedua-dua proses pengeluaran "maain daafiq" dan kemudian "insan" adalah dari ruang antara tulang sulbi dan tulang dada.

Jelas sekali bahawa dalam mentafsirkan ayat-ayat yang mengandungi fakta-fakta yang berkaiatan bidang-bidang khusus memmerlukan gabungan dan kerjasama antara ahli agama dan ahli sains.

Wallahu a'alam.


Posted at 10:37 am by ismad
 




Wednesday, February 19, 2014
Tafsir Surah At-Tariq


86.6. Ia diciptakan dari air yang memancut
 
Seperti dalam Ayat 5, manusia  dijadikan bermula daripada air mani yang memancut dari alat kelamin lelaki ke dalam alat kelamin perempuan. Untuk memudahkan perbincangan terjemahan oleh beberapa alhli tafsir dan ulamak dibentangkan seperti yang berikut (hafhumnya):

• Ia di ciptakan daripada setitik yang dikeluarkan,(Yusuf Ali)
• Ia di ciptakan daripada air yang terpancut kuat; (Sayyid Qutb)
• Ia di ciptakan daripada [sperma] yang terdapat dalam air yang memancut keluar (MySurah)
• Ia di ciptakan daripada cecair yang  terpancar kuat (Ala Maududi)
• Ia di ciptakan daripada air yang meluncur (tafseer maarif)
• Ia di ciptakan daripada cecair yang  terpancar kuat (Ibnu Kathir)
• Ia di ciptakan daripada air yang  terpancar kuat (Language Miracles of Al-Quran)

Terjemahan dalam bahasa Inggerisnya adalah seperti yang berikut:

1.He is created from a drop emitted,(Yusuf Ali)
2.He is created of gushing water; (Sayyid Qutb)
3.He is created from [sperm] that is contained in water[that is the seminal fluid] which spurted out (MySurah)
4.He is created from a spurting fluid (Ala Maududi)
5.He is created from a spouting water (tafseer maarif)
6.He is created from a water gushing forth. (Ibnu Kathir)
7.He is created from a water gushing forth (Language Miracles of Al-Quran)

Kesemua lima terjemahan di atas bersetuju bahawa permulaan penciptaan manusia di dalam rahim ialah dengan terpancarnya atau terpancutnya air dengan pancutan yang bertenaga melalui (terjemahan dari perkataan "through"; terjemahan #7) alat kelamin lelaki.  Allah berfirman yang mafhumnya:

Bukankah ia adalah nutfah dari air mani yang ditumpahkan? (Al-Qiaamah 75:37)

Beberapa pendapat telah diberikan kepada perkataan "nutfah". Perkataan "maa"  merujuk kepada bahan berupa air atau cecair secara umum, tanpa merujuk kepada fungsi dan kandungannya. Sementara itu mani merujuk kepada cecair yang mempunyai fungsi dalam pembiakan. Nutfah adalah sebahagian daripada air mani. Dalam terjemakhan, kerap disebutkan sebagai setitis daripada air yang dipancarkan keluar, yang isipadunya  mungkin lebih kurang 1-2 mililiter.  Adalah lebih mudah diterima akal jika ia diambil sebagai "peratusan yang kecil" daripada isipadu air mani. Yang selebihnya adalah komponen-komponen lain seperti bahan nutrient, umpamanya albumin (protein), fruktosa (gula), asid sitrik,  dan  asid amino bebas. Walaupun bilangan sperma ialah antara 20-40 juta per ml, ia merupakan hanya 10% dari isipadu air mani.

Sesungguhnya Kami telah aturkan cara mencipta manusia bermulanya dari benih (sperma dan ovum) yang bercampur, serta Kami tetap mengujinya (dengan kewajipan-kewajipan); oleh itu maka Kami jadikan dia berkeadaan mendengar dan melihat. (Al-Insaan 76:2)

Ayat ini menunjukkan kehadiran persenyawaan (fertilization) antara benih lelaki dan perempuan. Benih perempuan berada di dalam ovari, iaitu satu organ yang berfungsi sebagai pengeluar sel ovum yang dibentuk melalui proses meiosis kepada sel yang mengandungi N bilangan kromasom. Apabila bergabung dengan sel sperma lelaki yang juga mempunyai bilangan kromasom N, sel zigot yang terbentuk adalah 2N. Wlalaupun perempuan boleh mengeluarkan air mani ke dalam faraj semasa kemuncak orgasm, tetapi cecair ini tidak mengandungi benih perempuan. Ia hanya merupakan cecair likat yang steril (tidak ada benih).

Kemudian adalah ia segumpal darah, sesudah itu Tuhan menciptakannya, dan menyempurnakan kejadiannya (Al-Qiaamah 75:38)

Lalu Tuhan menjadikan daripadanya dua jenis - lelaki dan perempuan. (Al-Qiaamah 75:39)


Posted at 08:51 am by ismad
 




Sunday, January 26, 2014
Tafsir Surah At-Tariq


Bismillahi Ar-Rahman Ar-Rahim.

86.4.  Tiada sesuatu diri melainkan ada malaikat yang menjaga (keadaannya serta menyimpan cacatan tentang segala bawaannya).


Ayat ini mengandungi peringatan yang sangat penting kepada anusia, iaitu manusia sentiasa diperhatikan, tidak luput pengawasan ini walaupun sesaat. Setiap manusia ada malaikat yang menjaga keadaannya supaya terselamat dari segala bahaya.  Sebagai contoh sangat jarang sekali dilaporkan bahawa telinga orang sedang yang tidur dimasuki oleh serangga.

Ahli tafsir juga berpendapat bahawa Allah bersumpah dengan menggunakan langit dan at-Tariq adalah sebagai bukti tentang benarnya kebangkitan semula dan tentang wujudnya catatan amalan dan hari pembalasan. Bagi setiap insan ada pula malaikat (Raqib dan 'Atid) yang menulis segala amalan setiap manusia baik dari segi perbuatan, percakapan atau perkara-perkara yang tersembunyi dalam hati dan fikiran. Catatan ini disimpan di dalam buku untuk diberikan pada hari pembalasan di akhirat kelak. Pada hari itu tiada seorangpun yang terlepas daripada disoal dan dibalas setiap perbuatannya di dunia walaupun sebesar zarah.
Firman Allah:


"Pada hari itu manusia akan keluar berselerak (dari kubur masing-masing) - untuk diperlihatkan kepada mereka (balasan) amal-amal mereka."  (Az-Zalzalah 99:6)

"Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!" (Az-Zalzalah 99:7)

"Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)" (Az-Zalzalah 99:8)


86.5.  (Setelah mengetahui yang demikian), maka hendaklah manusia memikirkan dari apa dia diciptakan.

Jika manusia tidak tergerak hati dengan sumpah yang Allah yang menggunakan langit dan al-Tariq yang tersangat besar, lihatlah diri sendiri. Berapa kecil dan lemahnya diri masing-masing. Mana lebih mudah mencipta manusia atau mencipta langit dan at-Tariq? Tentulah penciptaan langit dan bumi itu lebih kompelx daripada mencipta seorang manusia.

Firman Allah (yang mafhumnya):
"Demi sesungguhnya, menciptakan langit dan bumi (dari tiada kepada ada) lebih besar (dan lebih menakjubkan) daripada menciptakan manusia dan menghidupkannya semula (sesudah matinya); akan tetapi kebanyakan manusia (yang mengingkari hari kiamat) tidak mengetahui.
(Ghaafir 40:57)


Jika manusia menyedari yang diri mereka kecil dan lemah maka tentulah mereka mengambil berat tentang perkara yang Allah bersumpah dengan,iaitu langit dan at-Tariq. Ini kerana langit dan at-Tariq itu teramat besar untuk tidak diambli peduli. Di samping besarnya langit dan bumi, kedua-duanya diciptakan oleh Allah untuk menjadi saksi dan menyimpan rahsia-rahsia yang benar tentang amalan-amalan hamba-hambanya. Demikianlah juga benarnya kebangkitan semula manusia untuk disempurnakan pembalasan bagi amalan-amalan mereka.

Posted at 03:45 pm by ismad
Comments  




Next Page
 
PROFILES & COMMENTS




Selamat Datang ke
Blog AlurIlmu




MISI MANUSIA SEBAGAI KHALIFAH DI MUKA BUMI

Seruan para Nabi dan Rasul Sepanjang zaman dari Nabi Adam Alaihis Salam sehingga Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wassalam:

Quluu, "Laa ilaaha illallah"
Katakanlah, "Tiada Tuhan selain Allah"
Say, "No God but Allah"










Disember 2008 Click untuk sambung ke penerbit Jemariseni


Ogos 2010 Click untuk sambung ke penerbit Jemariseni








Petikan dari Novel Untuk Asyikin

Nurasyikin memasuki universiti dengan hati yang berbaur, suka dan keliru, kerana di universiti dia akan mengikuti kursus bioteknologi, sedangkan minatnya ialah bidang sastera.

Setahun berlalu, pelajar cemerlang ini dapat gred yang lemah dan hanya dapat bertahan daripada dibuang dari universiti. Dengan Ketiadaan minat terhadap bioteknologi, bagaimanakah dia dapat belajar dengan baik? Kehadiran teman sebilik yang 'all rouder', Nurul Iffa, juga tidak dapat membantu.....

"Kalau dah tau nak jadi pakar bahasa, kenapa ambil jurusan sains? Lepas tu, masa isi borang UPU dulu, kenapa tak isi aje pilihan yang kau minat tu? Yang gatal masukkan bioteknologi tu buat apa?” Suara Iffa menyaingi nada jawapan klien."

"Masa nak isi borang UPU dulu pun, abah yang bagi senarai pilihan. Syikin isi aje."

Petikan dari Novel Antara Safa dan Marwah

"Saya baru berjinak dengan keusahawanan. Saya dapati orang-orang Melayu kurang memberikan perhatian terhadap makanan. Ada yang tidak mengambil berat status halal makanan. Orang-orang Melayu tidak menghayati makanan halal. Sebab itu makanan halal dkuasai oleh orang bukan Islam. Orang Islam patut menyokong makanan Halal Muslim. Orang lain tidak akan menyokong barang keluaran orang Melayu Islam, sedangkan orang Melayu Islam tidak kisah membeli barangan buatan orang lain. Kita tak meragukan label yang genuaine. Tetapi sesetengah jenama, mereka gunakan label halah itu sewenang-wenangnya."

"Muaz! Ana pun pelik dengan orang Melayu. Mereka tidak hirau sama ada sesebuah restoran itu ada tanda halal atau tidak, orang yang bekerja dalam restoran itu Islam atau tidak. Menutup aurat atau tidak. Sepatutnya apabila ada produk yang dibuat oleh orang Islam, itulah diutamakan. Bukan sahaja menyokong orang Islam tetapi juga memilih yang paling diyakini status halalnya. Makanan mempengaruhi jiwa kita. Mungkin sebab makananlah anak-anak Melayu jadi kumpulan yang terbanyak terlibat dalam masalah sosial."

"Bukan menangis sedih, Humairah. Sebenarnya ibu menangis kerana bersyukur. Tanpa bapanyapun Ardi bisa jadi Doktor Ardi. Hmmm.... Humairah!. Jom petik bunga mawar."

Setengah jam berlalu. Kuntum-kuntum bunga mawar kuning emas sudah digubah cantik di dalam vas. Vas itu di bawa masuk ke dalam rumah.

"Humairah nak ibu bawa ke dalam bilik ke?"

Nur Atiqah mengangguk surut lalu mengikuti Ibu Kartini memanjat tangga. Selesai meletak vas di atas meja sudut, Ibu Kartini keluar bilik dan turun ke tingkat bawah. Nur Atiqah mendekati jambak bunga mawar, lalu menciumnya.

Segar dan menyegarkan. Masa hanya tinggal dua hari lagi. Sempatkah Faisal Hakimi mengirim kuntum mawar seperti ini sebelum waktu ‘Asar hari Isnin ini? Dia mencium jambak mawar lagi. Setitis air mata jatuh ke atas jambak itu.

Tak mungkin. Dia masih di Shanghai. Mungkin juga dia sedang dalam pesawat menuju ke Manila. Setitik lagi air mata jatuh ke atas jambak mawar.............

Akan Datang : Insya Allah
Ikebana: Sebuah Hikayat Yang Merongkai Bibit-Bibit Sejarah Tanah Air yang Semakin Dilupa

Sebelum mengenali Michiko, Najmi tidak kenal apa itu ikebana. Bukan itu sahaja, dia tak tahupun erti yang terangkum dalam bunga, baik namanya, jenisnya, warananya dan baunya. Ikhlas, Micihiko membawa erti bunga kepadanya. Michiko sendiripun sekuntum bunga ... yang tak layu ditelan masa ... hari, bulan dan tahun; selagi hayat dikandung badan.

Michiko memandang lurus ke hadapan, kedua-dua lengan direhatkan pada arm-rest kereta tolak (Wheel chair).Indahnya sawah padi yang menghijau. Seindah sawah padi di sebuah desa di negera sakura, negara yang sedang dirinduinya ketika itu.

Hijau dan damai. Namun disebalik kedamain itu, Najmi tahu ada termaktubnya detik-detik pahit. Detik-detik pahit itu pernah didengar dari mulut datuknya sendiri. Yang sedihnya, ada pihak-pihak tertentu yang memutar-belitkan fakta. Mereka yang tidak tahu hujung-pangkal cerita sebenar, tetapi sanggup menjadi pak turut memartabatkan musuh negara sebagai pejuang kemerdekaan.





   





  ENTRIES & SITE INDEX

<< September 2014 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01 02 03 04 05 06
07 08 09 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30




http://www.hitwebcounter.com/countersiteservices.php


Visitors Number Count

Mulai 1 Februari 2009





free counters





Site Index




My other blogs: "Purplemelastoma
Gedung Ilmu


Mawar Untuk Umi (MUU)
Ceraka sekadar hiburan


[1(1)] [1(2)] [2(1)] 2(2)] [3(1)] [3(2)] [4(1)] [4(2)] [5(1)] [5(2)] [7(1)] [7(2)] [10(1)] [10(2)] [10(3)] [10(4)] [11(1)] [11(2)] [11(3)] [12(1)] [13(1)] [13(2)] [13(3)] [14(1)] [14(2)] [15(1)] [15(3)] [15(4)] [16(1)] [Pengumuman]

Ikebana
Ceraka sekadar hiburan


[1]

Potret Hati
Ceraka sekadar hiburan


[1 (1)] [1 (2)] [1 (3)] [2 (1)] [2 (2)] [2 (3)] [3 (1)] [3 (2)] [4 (1)] [4 (2)] [6 (1)] [6 (2)]

Karya Kreatif

Qisah Nabi Yusuf

Kisah Dan Teladan
Sebagai panduan



>



Panduan Menulis

Asmaul Husna

Kerohanian

Membaca Al-Quran

Ramadhan dan Ibadat Puasa

Solat

Himpunan Doa

Panduan Belajar dan Peperiksaan

Kebajikan

Kebajikan

Unclassified








 

LINKS & INFORMATION


Berita Dalam Negara


Berita Luar Negara


Halaman Sastera



Jalan-jalan Cari Resipi

Resepi Masakan Di Internet




Lagu-lagu Terbaik Universiti-universiti Tempatan



UNIMAS Gemilang



Unimas Gemilang





Terciptalah Suatu Sejarah
Wujudmu di Persada Negara
Di Bumi Kenyalang Bertuah
Kebanggaan Nusa dan Bangsa







Berinovasi dan Berwawasan
Berilmu Berpandangan Jauh
Inilah Hasrat dan Harapan
Kamilah Pendukung Warisan






Teguh Terunggul Namamu

UNIMASku yang Gemilang

Dengan Penuh Keikhlasan

Kami Wargamu di Sini

Berbangga....







Berbudaya, Bersifat Sezaman
Bersatu Hati Mencurah Bakti
Jasamu, Tiada Bandingan
Kau Disanjung dan Dihormati






Wajahmu Tak Kan Kami Lupakan
Sentiasa Terpahat di Ingatan
Menjadi Lipatan Sejarah
Segar Mekar Dalam Kenangan







Teguh Terunggul Namamu

UNIMASku yang Gemilang

Dengan Penuh Keikhlasan

Kami Wargamu di Sini

Berbangga.. ...




UNIMAS Gemilang .....









UKM - Varsiti Kita







UiT M - Wawasan Setia Warga UiTM







UM -Lagu Universiti Malaya





Contact Me

If you want to be updated on this weblog Enter your email here:




rss feed








rel=/tbody /font/font